Friday, September 29

7 Sebab Kenapa Kita Perlu Ambil Vitamin


Hasil carian imej untuk vitamin

1. Badan memerlukan vitamin tertentu dalam dos yg tinggi

Contohnya Vitamin E yang dperolehi dari makanan memberikan kesan yang baik pada jantung juga pada kesihatan badan . Mengambil vitamin C dengan dos yang tinggi pula dapat melambatkan proses penuaan, masalah selaput mata, rheumatoid arthritis dan juga diabetis. Ini tidak dapat di perolehi dari pemakanan seharian kita.


2. Pokok buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin di tanam di atas tanah yang tidak subur.

Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin di tanam di atas tanah yang kurang subur maka hasil nya juga kurang baik jika di bandingkan dengan buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam di tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga yang di gunakan oleh peladang juga mempengaruhi kualiti buah-buahan dan sayur-sayuran yang kita makan.


3. Nutrien hilang ketika memasak

Zat makanan akan hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dn penyediaan.Vitamin-vitamin tertentu seperti Vitamin C dan enzim mudah di musnahkan oleh haba semasa dmasak. Hasilnya kita dapat kurang vitamin yang diperlukan.


4. Gangguan penyerapan nutrien

Pengambilan ubat-ubatan, merokok dan meminum minuman keras boleh menganggu penyerapan zat makanan. Pengambilan diet yg tinggi kafein, lemak, gula, kolestrol dan garam mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.


5. Makan ikut rasa hati

Kita makan mengikut rasa dan bukan kerana khasiat yang ada pada makanan tesebut contohnya setiap pagi kita makan nasi lemak dan roti canai. Kita sentiasa makan kerana lapar bukan kerana memerlukan zat makanan tersebut.


6. Makan di luar sudah menjadi kebiasaan kita

Kebanyakan kita amat gemar makan di luar berbanding makan di rumah. Makanan di luar banyak menggunakan perisa seperti monosodium glutamate ( msg) dan garam yg merbahaya pada badan.Oleh itu kita harus berhati-hati tentang risiko terhadap kesihatan kita.


7. Shaklee boleh membantu dalam program pemakanan

Berdasarkan kepakaran dan teknologi Shaklee selama lebih 50thn, produknya yang selamat, berkesan dan harmoni dengan alam sekitar, ia boleh di pilih utk memenuhi keperluan anda.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen di blog Fizah. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul dari Fizah :)