Thursday, January 18

Kenali Power Pumping


APA ITU POWER PUMPING

POWER PUMPING adalah 1 teknik mengepam untuk meningkatkan penghasilan susu ibu. Ianya cara mengepam yang biasa tetapi dengan teknik tertentu. Ideanya adalah untuk meniru cara bayi menyusu.

BAGAIMANAKAH CARA POWER PUMPING
  • Single pump - pam payudara sebelah kanan selama 10 minit kemudian pam payudara sebelah kiri selama 10 minit, ulangi mengepam payudara sebelah kanan 10 minit dan ulangi berselang-seli antara payudara kanan dan kiri berterusan selama 1 jam.
  • Double pump - pam kedua2 belah payudara secara serentak selama 10 minit kemudian rehat selama 10 minit dan pam balik 10 minit rehat 10 minit dan seterusnya selama 1 jam.

BILA MASA YANG SESUAI BUAT POWER PUMPING

Boleh buat pada bila-bila masa tetapi waktu yang terbaik adalah dari tengah malam sehingga Subuh kerana hormon yang merangsang susu paling banyak dihasilkan pada waktu ini dan ibu juga kurang "stress" pada waktu ini jadi hormon oksitosin senang disingkirkan.

SIAPA YANG PERLUKAN POWER PUMPING
  • Ibu yang kekurangan susu - punca kurang susu seperti "menstrual cycle", hormon tidak stabil, emosi terganggu, dan lain-lain.
  • Ibu yang menyusukan anak angkat - teknik ini digunakan untuk merangsang penghasilan susu.
  • Ibu yang relaktasi / ingin menyusukan semula anak setelah lama berhenti menyusu.

BAGAIMANA MENYIMPAN HASIL PERAHAN

Pastikan hasil perahan disimpan dalam suhu yang sama. Susu perahan dari 3 kali perahan tersebut mestilah disejukkan dahulu dalam peti sejuk di bahagian bawah. Setelah suhu sama barulah "combine"kan dalam satu botol dan simpan dalam "deep freezer".

BERAPA LAMA BARU NAMPAK HASILNYA

Setiap orang adalah tidak sama. Ada yang beberapa kali buat dah nampak perubahan ketara tapi ada juga yang agak lambat tetapi kebiasaanya dalam masa seminggu memang akan ada perubahan ketara. Jadi ibu-ibu semua haruslah bersabar dan "keep on pumping". Jangan sesekali "give up". Fikir yang kita buat semua ni untuk baby. Fikir positif itu penting tapi jangan ingat buat sekali terus dapat susu banyak mencurah-curah. "No no no". Mungkin pada awalnya mengepam angin semata-mata tapi seperti yang dikatakan tadi jangan putus asa, doa dan tawakal.

DAH BUAT POWER PUMPING TAPI SUSU MASIH SEDIKIT

Tidak dinafikan memang ada ibu yang sudah berusaha tapi penghasilan susu masih sedikit. Kenapa jadi macam ni? Cuba cek diri kita

  • Pemakanan yang tidak seimbang.
  • Pengambilan air yang tidak cukup (minum sekurang2nya 3 liter air sehari)
  • Ibu sentiasa kurang bertenaga, tidak sihat dan sentiasa penat.
  • Pemikiran negatif dan emosi sentiasa tidak stabil.

Kalau dah berusaha tapi masih belum mendapat kuantiti susu yang diinginkan atau yang sudah mendapat susu yang banyak tetapi mahu lebih lagi untuk buat stok boleh try ambil suplemen. Macam-macam suplemen ada sekarang ni.

Tapiii kalau tanya Fizah, ofkos la Fizah akan cadangkan Set Penyusuan Shaklee sebab Fizah sendiri memang dah amalkan sejak tahun 2012 lagi. Fizah start consume Shaklee pun dengan Set Penyusuan Shaklee la.

Kalau nak tengok testimoni Set Penyusuan Shaklee ni, Google je. Konfem korang akan jumpa sebab terlalu banyak 😉😉

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen di blog Fizah. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul dari Fizah :)