Thursday, December 15

Sejarah Perkembangan Shaklee

KEPIMPINAN DAN SUMBANGAN SHAKLEE KEPADA ALAM SEKITAR

Diasaskan pada tahun 1956, Shaklee merupakan syarikat pertama di dunia yang memperolehi pensijilan " CLIMATE NEUTRAL " dan mengimbangi sepenuhnya pembebasan CO2 - menghasilkan impak sifar ke atas alam sekitar.

Selama lebih lima dekad, Shaklee telah menyumbang kepada kepimpinan alam sekitar.

SEJARAH PERKEMBANGAN SHAKLEE TERHADAP ALAM SEKITAR : -


TAHUN 1915

Dr. Forrest C. Shaklee telah mencipta " Vitalized Minerals " iaitu merupakan multivitamin yang pertama di dunia.


TAHUN 1956

Shaklee Corporation ditubuhkan dan merupakan syarikat jualan langsung pertama di dunia.

TAHUN 1960

Shaklee memperkenalkan Basic-H Concentrated Organic Cleaner iaitu salah satu pencuci boleh dibiodegradasi dan tidak bertoksik yang pertama.


TAHUN 1961

Dr. Shaklee mencipta Protein segera iaitu salah satu rumusan pengasingan protein soya yang pertama.

TAHUN 1972

Shaklee memperkenalkan salah satu produk serbuk pencuci pakaian boleh dibiodegradasi tanpa fosfat, nitrat atau borat yang pertama.

TAHUN 1980

Ibu Pejabat Korporat telah berpindah ke Shaklee Terraces di San Francisco, Amerika Syarikat.




TAHUN 1981

Shaklee memperkenalkan sistem pembebasan terkawal berasaskan tumbuhan yang pertama bagi Vitamin C.

TAHUN 1982

Shaklee menjadi salah sebuah syarikat Fortune 500.

TAHUN 1983

Buat kali pertamanya,seorang warga Amerika mendaki Gunung Everest tanpa oksigen tambahan dan hanya bergantung pada tenaga yang dibekalkan oleh pemakanan Shaklee.

TAHUN 1986

Penerbangan mengelilingi dunia tanpa henti yang pertama atas Voyager dengan tenaga yang dibekalkan oleh pemakanan Shaklee. Shaklee memberikan sokongan kewangan dan produk kepada ekspedisi pertama kereta luncur salji ke Kutub Utara yang diketuai oleh Will Steger.

TAHUN 1987

Penerbangan berkuasa manusia pada jarak terjauh iaitu 72 batu melintangi lautan 'Projek Deadalus' dengan menggunakan tenaga yang dibekalkan oleh Shaklee Performance. Shaklee dipilih oleh Cousteau.

TAHUN 1988

Shaklee mula beroperasi di Malaysia.

TAHUN 1989

Shaklee dengan kerjasama American Himalayan Foundation telah menanam lebih daripada 1 juta pokok di Asia.

TAHUN 1990

Basic H daripada Shaklee yang boleh dibiodegradasi terpilih sebagai salah satu daripada produk rasmi Hari Bumi yang pertama dan Shaklee telah menerima anugerah Family Circle Green-Chip sebagai salah satu daripada 10 syarikat yang mesra alam sekitar.

TAHUN 1991

Produk untuk kegunaan rumah digunakan dalam projek " Biosphere 2 ".

TAHUN 1993

Shaklee membekalkan NASA dengan satu minuman rehidrasi, Performance yang telah disesuaikan untuk kegunaan para angkasawan semasa beroperasi di angkasa lepas.

TAHUN 1996

Produk Shaklee digunakan di atas kapal Odyssey, yang menjalankan penyelidikan dan pengumpulan data pencemaran laut di seluruh dunia.


TAHUN 1998

Shaklee memperkenalkan siri penjagaan kulit pertama Enfuselle Skin Care berasaskan nutrisi,disokong oleh 8 paten,dan telah membelanjakan 1 juta dolar dalam penyelidikan klinikal.

TAHUN 2000


Memenangi Anugerah Ibu Pejabat Sedunia dan Syarikat pertama di dunia memperolehi pensijilan Climate Neutral.

TAHUN 2002

Shaklee dianugerahkan " Climate Protection " oleh Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat. Shaklee menerima anugerah " Environmental Stewardship " daripada Social Accountability International.

TAHUN 2003


Shaklee menyokong pembinaan sebuah turbin tenaga angin bagi Orang Asli Amerika. Shaklee membantu penukaran bas sekolah diesel di San Bernardio, California kepada biodiesel.

TAHUN 2004


Pasukan ski A.S mendapat 11 Pingat Emas, 7 Perak & 4 Gangsa berbekalkan tenaga daripada nutrisi Shaklee.

TAHUN 2005

Shaklee memperkenalkan satu daripada formula keimunan penggalak interferon pertama yang dinamakan Nutriferon.

TAHUN 2006


Shaklee terpilih sebagai Pemimpin Cuaca EPA Amerika '(U.S.EPA Climate Leader)'untuk memelihara impak sifar bersih pada perubahan cuaca dan mengimbangi pembebasan 100% gas rumah hijau olehnya menjangkau tahun 2009.

TAHUN 2007

Shaklee memperkenalkan siri pengurusan berat badan yang dikenali sebagai Cinch

TAHUN 2007

Shaklee memperkenalkan siri penjagaan rumah yang semulajadi dan tidak bertoksik digelar Get Clean. Shaklee merupakan syarikat pertama di dunia yang mengimbangi pembebasan karbon, iaitu kerjasama dengan sebuah organisasi yang dipelopori oleh Dr. Jeffrey D. Sachs. Shaklee dipilih oleh " Healthy Child Healthy World " untuk menjadi rakan kongsi ekslusif kepada penghasilan video bertajuk " Creating Healthy Environments for Children ". Shaklee dipilih oleh pengeluar filem " THE 11th HOUR " ( Dokumentari alam sekitar yang dinaratakan oleh Leonardo DiCaprio ) sebagai rakan kongsi pengeluar filem - merujuk kepada komitmen dan sumbangan Shaklee sebagai penerajui alam sekitar.

TAHUN 2008

Shaklee memperkenalkan Vivix, penemuan revolusi terbaru dalam anti-penuaan sel.

TAHUN 2009

1 JUTA pokok ditanam di AS & Kenya dengan pemenang Nobel Keamanan Dr Wangari Maathai.

TAHUN 2010
Shaklee memperkenalkan produk terbarunya Get Clean Water Pitcher. Jag Air bermeter automatik pertama yang menunjukkan jumlah gelen air yang telah dituras dan tidak memerlukan kuasa elektrik. Murah, mudah dan menandingi jenama terkemuka lain.



TAHUN 2012

Shaklee menperkenalkan Shaklee Collagen Powder & Advanced Joint Health Tablet. Shaklee mematuhi 100% protokol neutral karbon untuk tiga tahun berturut-turut. Inventori rumah hijau bagi tahun 2012 meliputi semua operasi Shaklee di seluruh dunia termasuk AS, Kanada, Jepun, China, Mexico, Malaysia dan Taiwan, telah disemak oleh pihak ketiga, WSP Environment & Energy, mengikut protokol Greenhouse Gas bagi semua gas rumah hijau yang didefinisikan oleh protokol Kyoto.

TAHUN 2014

Kini, Shaklee telah berkembang pesat di beberapa buah negara dan menjadi produk nutrisi yang diminati oleh ramai rakyat Malaysia. Pada Ogos lalu, 300 Malaysia Business Leaders telah mengikuti trip insentif ke Amerika Syarikat dan mengunjungi Shaklee World Headquarters di San Francisco!

TAHUN 2015

Pusat Inovasi Forrest C. Shaklee yang indah membuka pintu di kemudahan 16,000 kaki persegi, peralatan saintifik paling maju, di mana ahli-ahli sains Shaklee akan terus membangunkan produk-produk inovatif untuk menjadikan dunia ini ruang yang lebih baik dan lebih sihat. Shaklee mencapai keahlian 1.2 juta di seluruh dunia, $ 7 bilion dalam komisen, dan pelaburan $300 juta sejak penubuhan Shaklee.

Shaklee bukan dicipta baru setahun dua malah 100 tahun dahulu dengan penyelidikan yang terperinci dan sumbangannya kepada dunia amat besar sekali terutamanya dalam bidang sukan dan alam sekitar. Selain dikenali sebagai makanan tambahan nutrisi, Shaklee terkenal dengan sifatnya sebagai "Environmental Friendly". Semoga sejarah perkembangan Shaklee dan sumbangannya kepada dunia ini dapat memberitahu anda serba sedikit tentang Shaklee.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen di blog Fizah. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul dari Fizah :)